مقالات نهال, مقالات نهال پسته

بهترین زمان آبیاری نهال پسته

بهترین زمان آبیاری نهال پسته (Irrigation of pistachio seedlings)

بهترین زمان آبیاری نهال پسته (Irrigation of pistachio seedlings)

در این مقاله از سایت فروش انواع نهال سالم نهال قصد داریم بهترین زمان آبیاری نهال پسته (Irrigation of pistachio seedlings) را توضیح دهیم. می دانیم از مهمترين عمليات داشت، آبياري در طول فصل است. درخت پسته در هر مرحله از رشد نیازمند مقدار مشخصی آب است.

اهمیت دانستن زمان و اصول آبیاری زمان پسته

 مراحل تکامل میوه پسته بر اساس اهمیت از منظر آبیاری عبارتند از: گلدهی و پر شدن مغز، تشکیل میوه، مغز پرکردن و در نهایت رسیدن میوه و خندانی شدن آن است. در ادامه به توضیح اصول و زمان آبیاری نهال پسته خواهیم پرداخت.

در دنیا قبل از احداث باغ پسته به فکر سیستم و روش آبیاری آن هستند و این باعث افزایش عملکرد پسته می‌شود. ما هم با وجود مشکلاتی که در باغات پسته ایران داریم باید به فکر مدیریت بهتر آبیاری باشیم. ما در نهالستان سالم نهال به خوبی با مشکلات سیستم های آبیاری، روش‌های نادرست آبیاری و خلاءهایی که باعث می‌شود کشاورز نتواند به خوبی آبیاری را انجام دهد آشنا هستیم.

اصولی ترین زمان برای آبیاری درختان پسته

در بیشتر موارد، کشاورزان حداقل 4 تا 6 جلسه آبیاری را در طول دوره تولید در خاک های سبک و زهکشی شده ارائه می دهند. اما باید بدانید الگوی آبیاری معمول شامل آبیاری درختان جوان در زمستان، بلافاصله پس از کاشت است. سپس 8 بار در طول اولین فصل رشد تا پاییز است.

در سال های بعد، آبیاری از بهار تا پاییز در طول 4 تا 8 جلسه آبیاری اعمال می شود. درباره زمان آبیاری، نکاتی وجود دارد که باید همیشه مراقب آنها باشیم. با توجه به تجربیات به دست آمده طی سال های متمادی، تولید کنندگان کاملاً می دانند که درختان پسته در هر فصل به مقدار متفاوتی از آب نیاز دارند.

کشاروزان می دانند که کیفیت و کمیت محصول به میزان مناسب تأمین آب بستگی دارد. معمولاً در فصل شکوفایی و اواسط تابستان، درختان به حداکثر مقدار آب نیاز دارند. بنابراین ما معمولاً هر 24 روز آبیاری را انجام می دهیم. با این حال در زمستان درختان به آب کمتری نیاز دارند. بنابراین آبیاری هر 45 روز کافی است. دو هفته قبل از زمان برداشت، آبیاری انجام نمی دهیم زیرا در این زمان میوه ها بیشتر در معرض خطر حشرات و آفلاتوکسین هستند.

رطوبت بالا احتمال وقوع آفلاتوکسین را افزایش می دهد، بنابراین آبیاری در این زمان از سال بسیار خطرناک است.

تیر ماه دوره طلایی آبیاری نهال پسته

دلایل اصلی برای آبیاری در تیرماه عبارتند از :

  1. طولاتی ترین روز های گرم تابستان در این ماه
  2. شروع مغز بستن پسته در این ماه
  3.  پر جمعیت ترین نسل پسیل در این ماه۱

نیاز آبی گیاه پسته نسبت به سن درخت

نیاز آبی گیاه پسته نسبت به سن درخت از آغاز تا باروری 3 هزار الی 9 هزار متر مکعب در هکتار است. آبیاری نهال پسته در سه سال اول با دور آبیاری 7 الی 10 روز شروع ، هنگام محصول دهی 14 تا 20 روز و در درختان بارور 25 تا 35 روز ، در تیرماه و مرداد و بقیه ماه ها بین 30 تا 40 روز است.اگر تنش آبی در پسته شدید باشد پوست درخت ترک برداشته و به راحتی از ته جدا می شود.هر چه بافت خاک  سبک تر باشد ذخیره ی رطوبتی در آن کم تر است.عمده ترین عاملی که به صورت غیر مستقیم به درختان پسته خسارت می زند، کمیت و کیفیت آب آبیاری است.کمبود آبیاری باعث کمبود عناصر غذایی در درخت پسته می شود.

عناصر ماکرو، حرکت توده ای دارند و حرکت آنها بسیار وابسته به میزان آب موجود در خاک است.کمبود آب می تواند موجب کمبود ازت در گیاه شود.آبیاری نقش مهمی در پوکی و سقط جنین، خندانی، تعداد دانه ی میوه، رسیدن میوه و بیماری ها و آفت های پسته دارد. آبیاری ناکافی بر روی تولید میوه های پوک نسبت به کاهش خندانی میوه اثر بیشتری دارد. 80 تا 90 درصد پیکره ی گیاه را آب تشکیل میدهد.زیادی و کمبود آب هر دو به گیاهان صدمه می زند.برای گیاهان دایمی لازم است آب هم در طی فصل رشد و هم در فصل رکود به مقدار کافی موجود باشد.

معرفی بهترین ارقام نهال پسته بعد از آشنایی با زمان آبیاری نهال پسته

نهال پسته هیبریدی

یکی از پرفروش ترین و بهترین انواع نهال پسته برای خرید، نهال پسته هیبریدی نام دارد. این نهال ها خصوصیات ژنتیکی عالی دارند. این رقم نهال پسته در برابر شرایط سرما، گرما یا کم آبی و حتی حملات آفات و بیماری های گیاهی، بسیار مقاوم هستند. باردهی این نوع نهال پسته در هر هکتار حدود 7 تن می باشد و از سال سوم به باردهی می رسد.

نهال پسته رفسنجان

از بهترین ارقام نهال پسته که در طول یکسال باردهی خوبی از آن می توانید به دست بیاورید، نهال پسته رفسنجان است. این نهال های پسته میوه هایی تولید می کنند که مغز درشت و خوشمزه‌ای دارند و برای صادرات بهترین گزینه هستند. برای اطلاع از قیمت و خرید این نهال با شماره تماس مدیریت سالم نهال در ارتباط باشید : 09144809396

مشخصات نهال پسته رفسنجان
  • نهال پسته رفسنجان، بومی ایران است و در منطقه کرمان بسیار شهرت دارد.
  • این نهال پسته در مناطقی با ارتفاع حداکثر 1800 متر از سطح دریا و شرایط گرم و خشک، باردهی خوبی دارد.
  • حداکثر تولید پسته توسط این نهال ها در سال پنجم مشاهده می شود.
  • در هر هکتار حدود 7 تن پسته مرغوب می توانید برداشت کنید.
  • این نهال ها در برابر آفت های گیاهی، خشکی و کم آبی مقاوم هستند و گزینه خوبی برای ورود به بازارهای صادراتی محسوب می شوند.
نهال پسته کله قوچی

سومین گزینه برای خرید نهال پسته با‌کیفیت ‌عالی، نهال پسته کله قوچی است. این نهال پسته میوه های درشت و خوشمزه  تولید می کنند. بهترین انتخاب برای صادرات پسته هستند. نهال پسته کله قوچی برای مناطق خشک و کویری ایران انتخاب مناسبی محسوب می شود.

در صورتی که شرایط کاشت و و آبیاری نهال پسته و مراقبت از نهال های پسته کله قوچی کاملاً فراهم باشد، حداکثر باردهی را خواهد داشت. این نهال از سال اول پس از کاشت به محصول دهی می رسند. پس بنابراین می توان گفت نهال پسته کله قوچی یک نهال پسته زودبازده است. برای  باربری نهال پسته کله قوچی باید به ازای هر 10 نهال پسته، یک نهال پسته گرده افشان بکارید.

نهال پسته اکبری

از بهترین ارقام نهال پسته برای خرید، نهال پسته اکبری نام دارد. این نوع نهال مانند نهال های پسته کله قوچی و پسته رفسنجان از ویژگی‌های تجاری و تغذیه ارزشمندی برخوردار است. خرید نهال پسته اکبری برای مناطقی که  نسبتاً سرمای قابل توجهی را تجربه می کنند، مناسب است. نهال پسته اکبری از گونه نهال های پسته دیرگل می باشد. در هر هکتار از این درختان پسته حدود 7 تن در هر سال می‌توانید پسته مرغوب برداشت کنید.

نهال پسته احمد آقایی

یکی دیگر از بهترین گزینه ها برای خرید نهال پسته، ارقام پسته احمد آقایی می باشد. پسته احمد آقایی شهرت زیادی دارد. این درختان پسته در ارتفاعات حداکثر 1800 متر از سطح دریا رشد می‌کنند؛ در برابر خشکی، آفت ها و بیماری ها مقاوم هستند؛ و از همه مهمتر، در هر هکتار سالانه حدود 8 تن پسته مرغوب تولید می کنند. به ازای هر 30 نهال پسته احمد آقایی باید یک نهال گرده افشان بکارید.

نهال پسته خوشه ای

یکی دیگر از بهترین گزینه های خرید نهال پسته با سودآوری بالا، نهال پسته خوشه ای نام دارد. در هر خوشه از این نهال، هنگام باردهی حدود 18 دانه پسته رشد می‌کند. می‌توانید در هر هکتار از این نهال ها در موقع بلوغ  در سال، حدود 8 تن میوه مرغوب برداشت کنید. شرایط آبیاری نگهداری و مراقبت از نهال پسته خوشه‌ای با سایر نهال های پسته متفاوت است. نیاز دارید که به موقع کوددهی انجام دهید و اگر لازم باشد از سموم شیمیایی استفاده کنید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره آبیاری نهال پسته و احداث باغ از جمله به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید ، کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

مجموعه نهالستان سالم نهال با مدیریت مستقیم مهندس توحید حسینی. آماده ارائه خدماتی نظیر فروش نهال  با کیفیت بالا و با قیمتی مناسب می‌باشد. در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *