مقالات نهال, نهال گردو

اصول احداث باغ گردو

اصول احداث باغ گردو (The principles of building a walnut garden)

اصول احداث باغ گردو (The principles of building a walnut garden)

اگر با اصول احداث باغ گردو (The principles of building a walnut garden) آشنایی ندارید این مقاله از وب سایت سالم نهال را حتما بخوانید. احداث باغ گردو یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و بلندمدت هستند. باغ درخت گردو به دلیل مزایا و تقاضای زیاد گردو، قیمت گردو و کاشت و پروش کم‌دردسر آن یکی از پرطرفدارترین نهال‌ها برای کاشت است. برای احداث باغ گردو باید هزینه احداث یک هکتار باغ گردو و اصول احداث باغ گردو را در نظر گرفت. تعداد درخت گردو در هکتار یکی از نکات مهمی است که در باغداری مدرن گردو بسیار مورد توجه است.

مکان یابی باغ گردو از اصول احداث باغ گردو

درختان گردو در عرض جغرافیایی 30-55 درجه شمالی رشد می­کنند وکشور ایران هم در مدار جغرافیایی 20-49 درجه شمالی قرار دارد، بیشتر نقاط ایران برای احداث باغ گردو مناسب هستند به جز مناطق جنوبی ایران مانند حاشیه خلیج فارس ودریای عمان که شرایط خوبی برای رشد درخت گردو ندارند. بهترین مکان احداث باغ گردو ارتفاع 800 تا 2500 متری از سطح دریا است.

تعیین آب و هوا از اصول احداث باغ گردو

  • درخت گردو باید در آب و هوای مدیترانه ای که تابستان معتدل و زمستان سرد دارد کاشته شود.
  • سرمای شدید فصل بهار اصلا برای رشد درخت گردو مناسب نیست و گردو ها را از بین می برد.
  • یکی از مواردی که در انتخاب باغ گردو باید به آن توجه داشت، این است که باغ مورد نظر نباید در محیطی باشد که در فصل بهار به صورت ناگهانی سرد شود.

خاک مناسب از اصول احداث باغ گردو

اگر قصد سرمایه گذاری از طریق باغ گردو را دارید، باید توجه داشته باشید که درخت گردو در خاک رس رشد خوبی نخواهد داشت. اگر به دنبال محصول دهی و سود دهی بالایی هستید، باید درخت گردو را در خاک نیمه سنگین شنی و رسی لومی یک دست با عمق حداقل سه متر بکارید.

تامین آب مورد نیاز یکی از اصول احداث باغ گردو

یکی دیگر از مراحل احداث باغ گردو تأمین آب مورد نیاز است. درختان گردو بر اساس منطقه ای که گردو در آن کشت می­شود بین 8 تا 10 هزار مترمکعب برای هر هکتار به آب نیاز دارند. در سیستم آبیاری قطره ای 6 تا 8 هزار متر مکعب برای آبیاری هر هکتار کافی است.

الگوی کشت مهم ترین اصول احداث باغ گردو

یکی از اصول سرمایه گذاری از طريق باغ گردو، تهیه الگوی کشت است تا درخت ها به اندازه  کافی نور برای تولید محصول با کیفیت داشته باشند. رعايت حد فاصله گذاري بين درختان، هم باعث تامين شدن نور مورد نياز درختان مي شود، هم فضای کافی را در اختیار ریشه ها قرار می­دهد. انواع الگوی های کشت رایج در کشور الگوی مثلثی، لوزی، داربستی، مربعی، ومستطیلی است. نکته حائز اهميتي كه در الگوي كشت بايد رعايت كرد، ایجاد فاصله مناسب میان درختان برای عبور و مرور وسایل نقلیه مورد نیاز در مراحل کاشت و برداشت است. اگر فاصله میان درختان مناسب و کافی نیست بهتر است برخی درختان را خشک کنید.

فاصله کاشت نهال گردو

یکی از عواملی که در زمان احداث باغ گردو بسیار حائز اهمیت است، فاصله کاشت درخت گردو است. عوامل زیادی در زمان تصمیم گیری برای فاصله کاشت درخت گردو وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

  1. درخت گردو بعد از 15 تا 20 سال فضای معینی را اشغال می کند و چون در مراحل اولیه رشد به آن فضا احتیاجی نیست برخی افراد کم تجربه آن را در نظر نمی گیرند. بهتر است در سال های اولیه که درختان رشد کمتری دارند، بین آن ها نهال هلو کاشت تا بیشترین بهره‌برداری را از باغ گردو داشته باشید.
  2.  نکته بدیهی این است که مقدار محصول با تعداد درختان رابطه مستقیم دارد. بنابراین خصوصا در سال های اولیه، هرچه تعداد درختان بیشتر باشد محصول بیشتری خواهید داشت.
  3. از عملیات هرس و حذف درختان اضافی غافل نشوید که کشت متراکم را ممکن می سازد.

فاصله کاشت نهال گردو به رقمی که انتخاب می کنید بستگی دارد. رشد و قدرت رشد نهال‌ها نقش مهمی در تعیین فاصله کاشت درخت گردو دارند. درختانی مثل هارتلی که رشد قوی دارند و جوانه های آن ها بارور می شوند فاصله کاشت 15 تا 20 متر نیاز دارند ولی فاصله کاشت چندلر معمولا 7*5 است.
درختان گرده دهنده را طوری در زمان کاشت درخت گردو قرار دهید که در معرض وزش باد باشند.

در هر هکتار چند درخت گردو میتوان کاشت؟

تعداد درخت گردو در هکتار بستگی به نوع درخت گردو دارد. برخی از ارقام نهال گردو ارتفاع زیادی دارند و به همین علت لازم است تا با فواصل بیشتری کاشته شوند که فاصله پیشنهادی 10*10 است.
برخی دیگر از ارقام نهال گردو مانند نهال گردو کانادایی ، نهال گردو ژنوتیپ ، نهال گردو چندلر و فرنور پیوندی به فواصل کمتری برای کاشت نیاز دارند و می توان آن ها را با فواصل 6*6 یا 6*7 کاشت.
طبیعی است که تعداد درخت گردو در هکتار با انتخاب و کاشت بهترین انواع نهال گردو بیشتر می شود که این موضوع سود بیشتری را از باغ گردو برای شما خواهد داشت.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهی در مورد “اصول احداث باغ گردو

  1. فرهاد هنرمندی گفت:

    سلام وقت بخیر
    مطلب بسیار مفید و کاربردی و مهمی بود و من به نوبه خود از شما متشکرم.
    به امید روزهای شاد و سبز برای ایران

    1. salemnahal-manager گفت:

      سپاسگزارم از حسن توجه شما
      باعث افتخار ماست که به وب سایت سالم نهال لطف دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *